Kristus lär oss att göra motstånd
En stridande kyrka sitter inte overksam när ogudaktighet breder ut sig.
Vi uppmuntrar var och en att lyda Gud mer än människor. Och vi uppmanar var och en att försöka efterlikna Kristus i allt.
Jesu läror i Nya Testamentet erbjuder många insikter i hur han undervisade om icke-våldsamt motstånd. Dessa läror visar hur Jesus uppmanade sina följare att använda kreativa metoder för att konfrontera förtryck och orättvisa. Här några av de mest anmärkningsvärda exemplen på detta.
Gå en extra mil
Matteus 5:41: "Om någon tvingar dig att gå en mil, så gå två med honom."
Under det romerska imperiet hade soldater rätt att tvinga civila att bära deras utrustning för en mil (cirka 1,5 kilometer). För israeliterna under romersk ockupation var detta en symbol för förtryck.
Jesus uppmanade sina följare att inte bara uppfylla kravet utan att gå en extra mil. Denna handling kunde ses som en subtil form av motstånd. Genom att erbjuda sig att gå längre än vad som krävdes, satte den civila soldaten i en besvärlig situation eftersom soldaten inte hade rätt att tvinga någon att gå mer än en mil.
Detta återtog en viss grad av kontroll över situationen och omdefinierade relationen mellan förtryckaren och den förtryckte.
Att vända andra kinden till
Matteus 5:39: "Men jag säger er, att ni inte ska stå emot det onda, utan vem som än slår dig på din högra kind, så vänd också den andra åt honom."
I den kulturella kontexten på Jesu tid skulle en örfil på högra kinden oftast vara med högerhandens baksida, en förnedrande handling. Genom att vända andra kinden skulle den slagne tvinga angriparen att slå med handflatan, vilket skulle innebära ett erkännande av den slagnas jämlikhet. Detta kunde ses som en form av icke-våldsamt motstånd som synliggjorde angriparens orättvisa.
Ge också bort din mantel
Matteus 5:40: "Och om någon vill gå till rätta med dig och ta din livklädnad, så låt honom få din mantel också."
Enligt israelitisk lag var manteln något man inte kunde fråntas eftersom den användes som täcke på natten. Genom att ge både livklädnaden och manteln skulle personen lämnas naken, vilket skulle skämma ut den som krävde kläderna mer än den som blev naken. Detta var en överdriven gest av generositet som ställde den krävande i en pinsam situation.
Låna ut utan att förvänta återbetalning
Lukas 6:34–35: "Och om ni lånar åt dem som ni hoppas ska ge tillbaka, ska ni ha tack för det? För syndare lånar också åt syndare, för att de ska få lika mycket tillbaka. Utan älska era fiender, och gör gott och låna utan att hoppas få något tillbaka, då ska er lön bli stor och ni ska vara den Högstes barn, för han är god mot de otacksamma och onda."
Jesus underminerade här ekonomiska relationer baserade på själviska motiv och vinstintressen. Genom att låna ut utan att förvänta återbetalning utmanade de troende de ekonomiska systemen som ofta exploaterade de fattiga och skuldsatta.
Ta upp och bär korset
Markus 8:34: "Den som vill bli min efterföljare, han måste förneka sig själv och ta sitt kors och följa mig."
Korset var ett romerskt tortyrredskap som symboliserade förnedring och död. Genom att uppmana sina följare att ta sitt kors, sade Jesus att de måste vara redo att möta den ultimata förnedringen och död med samma icke-våldsamma motstånd och överlåtelse som han själv skulle visa.
Att betala skatt till kejsaren
Matteus 22:21: "Ge då kejsaren det som tillhör kejsaren, och Gud det som tillhör Gud."
Jesus undvek att direkt konfrontera den romerska myndigheten medan han påminde sina följare om att deras högsta lojalitet tillhör Gud. Detta kunde tolkas som en form av subtilt motstånd som bekräftade gudomlig auktoritet över jordisk makt.
Följ Vägen
Ingenstans uppmanas vi att förlåta Guds fiender. Många gånger lär vi oss att söka fred och endräkt i församlingen. I förståelsen av detta finns mycket kunskap att lära. I tider som dessa och under Jesu tid var det uppenbart att alla våldsamma försök att gå emot makten skulle misslyckas. Därför lärde han oss en annan väg, en bättre väg. Förvisso visade han att ibland måste man knyta sig en piska och driva ut fienden från templet. Men framförallt handlar det om att aldrig ge upp att göra rätt.
Jesu undervisning innehåller många element av kreativt och icke-våldsamt motstånd. Genom dessa metoder uppmanade Jesus oss att utmana ondskan på sätt som avslöjade och konfronterade den, samtidigt som vi ska leva ut kärlek och generositet i världen.
Det är Vägen.